Monday, April 1, 2019

BIODATA A. SAMAD SAID


BIODATA
A. SAMAD SAID

Sasterawan Negara (SN) Datuk A.Samad Said atau nama sebenarnya Abdul SamadMuhammad Said merupakan seorang sasterawan tanah air yang banyak terlibat dalambidang penulisan kreatif. Kerajinannya menghasilkan karya dan ketekunanya membacakarya-karya orang lain menjadi titik penentu A.Samad Said ditabalkan sebagaiSasterawan Negara yang versatil. Beliau berpendapat bahawa untuk melahirkan karya,karyawan tidak hanya bergantung pada bahan dan bakat serta kekuatan fikiran sahaja,tetapi yang penting ialah pembacaan dan pengalaman yang luas.

SN Datuk A.Samad Said dilahirkan pada 9 April 1935 di Kampung Belimbing Dalam,Durian Tunggal, Melaka. Beliau menerima pendidikan awal di Sekolah Melayu KotaRaja, Singapura dari tahun 1940-1946. Beliau kemudian telah melanjutkanpelajarannya di Victoria Institution sehingga memperolehi sijil Senior Cambridge padatahun 1956.

Sejak di bangku sekolah menengah lagi, Samad sudah mulai berkenalan dengan kesusasteraan di dalam dan luar negeri. Malah, pengarang-pengarang penting di Singapura seperti Asraf, Usman Awang, dan Han Suyin telah diketemuinya. Sajak dan cerpennya mula tersiar sewaktu beliau masih di bangku sekolah. Sebelum terbitnya novel Salina yang mengharumkan namanya, Samad membaca karya-karya Ajip Rosidi, Rendra, Pramoedya, Achdiat, Hamzah dan Wijaya Mala. Beliau juga membaca novel-novel Barat seperti Oliver Twist, Wuthering Height dan Almayer’s Folly.  Beliau menggunting cerpen-cerpen daripada akhbar tempatan dan mengkajinya sebelum menghasilkan cerpennya.

Kegiatan menterjemah beberapa karya sastera asingjuga secara tidak langsung memperkuat minatnya terhadap kesusasteraan. Segalanya ini membulatkan tekad dan fikirannya untuk berkecimpung dalam bidang penulisan, dan hasilnya, Samad berupaya menghasilkan pelbagai genre: sajak, novel, drama, esei/kritikan dan terjemahan. Kecenderungannya terhadap dunia sastera telah berakar dan berkembang dalam dirinya sejak kecil lagi apabila beliau selalu mendengar cerita-cerita daripada ibunya.

Pengalaman kerjaya SN A.Samad Said bermula sebagai kerani. Kemudian beliau
menjadi wartawan di akhbar Fikiran Rakyat, Utusan Melayu dan Barita Harian. Jawatanterakhir beliau ialah sebagai ketua pengembangan sastera dalam kumpulan AkhbarThe New Strait Times. Kini beliau menjadi penulis sepenuh masa yang aktif berkarya.Sepanjang karier penulisan, beliau telah mendapat pengiktirafan daripada KerajaanMalaysia. Antara anugerah yang diterima ialah Anugerah Pejuang Satera (1976), SEAWrite Award (1979), Anugerah Sastera Negara (1985) dan Anugerah SasterawanNusantara (1999). Anugerah lain yang diterima ialah Anugerah Ijazah Kehormat Doktor Pendidikan Kesusasteraan UPSI pada tahun 2003. Selain pengiktirafan dalam bidang sastera, A.Samad Said juga telah dianugerahkan darjah kebesaran Negeri Melaka yang membawa gelaran Datuk dalam tahun 1997 oleh Yang DiPertua Negeri Melaka. Bukan itu sahaja A Samad Said turut dilantik sebagai sasterawan UPSI mulai Februari 2019.


Dalam usia awal 70an, Datuk A.Samad Said masih cergas memenuhi undangan majlis sastera. Beliau sanggup mengembara sehingga ke kawasan pedalaman di Sarawak dan juga Sabah untuk menunaikan jemputan di samping membantu perkembangan sastera tanah air. Datuk A.Samad Said memiliki keistimewaan yang jarang dimiliki oleh semua penulis. Beliau menguasai semua genre sastera. Sehingga kini A.Samad Said tidak jemu menghasilkan puluhan karya dalam genre novel, puisi, drama, cerpen, dan esei.

Antara karya besar yang dihasilkan ialah Salina, Sungai Mengalir Lesu, Di Hadapan Pulau, Langit Petang, Hujan Pagi, Lantai T.Pinkie, Benih Semalu, Benih Harapan, Warkah Eropah, Al-Amin, Rindu Ibu dan lain-lain lagi. Karya beliau Salina telah diterjemahkan ke dalam lain-lain bahasa seperti bahasa Inggeris dan bahasa Perancis. Beberapa karya beliau juga telah diadaptasi menjadi teater atau drama pentas seperti Salina, Sungai Mengalir Lesu, Lantai T.Pinkie dan Memori di Hadapan Pulau. Keunikan, keistimewaan dan keikhlasan SN Datuk A.Samad Said berkarya sewajarnya menjadi model dan sumber inspirasi berkarya bagi generasi penulis muda masa kini.



Biodata Secara Ringkas.




RUJUKAN :
Risnah Baharudin. (2012). Biografi A. Samad Said: Memberi hati nurani. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan & Buku Malaysia.


Awang Abdullah. (2001). Biografi sasterawan negara A. Samad Said. Kuala Lumpur: DBP

No comments:

Post a Comment

SENARAI KARYA YANG PERNAH DIHASILKAN